Zöldmánia

Tönkreteszik a klímát az online reklámok?

A személyre szabott online hirdetések már a mindennapjaink részévé váltak, csakhogy ezek a reklámok tovább növelik a klímaválságot.

A technológiai cégek különböző forrásokból gyűjtik össze rólunk az adatokat, hogy sokkal célzottabb ajánlatot tegyenek nekünk. Ez sokak számára zavaró, ám vannak, akiknek segítséget jelent, ha mondjuk egy karácsonyi ajándékötlethez kap segítséget a személyre szabott hirdetések által. Csakhogy az ilyen reklámok mögött lévő mechanizmusok nincsenek jótékony hatással a bolygónkra.

A kutatók most először elemezték ennek a rendszernek a karbonlábnyomát, és ez alapján a Big Tech cégek (Meta, Twitter, Google, TikTok) becslések szerint a föld teljes energiafogyasztásának egy százalékát online hirdetések megjelenítésére használják fel.

A Global Action Plan környezetvédelmi jótékonysági szervezet jelentése minden alkalommal, amikor egy weboldalra kattintunk, egy úgynevezett valós idejű ajánlattételi láncot (RTB) indítunk el, miközben a reklámozók versengenek a hirdetések megjelenítéséért. Évente 178 billió RTB-tranzakcióra kerül sor Európában és az Egyesült Államokban, amelyeket adatközpontokon keresztül dolgoznak fel, és amelyek becslések szerint évente 200 terawattóra energiát használnak fel. Ez több mint egy közepes méretű ország teljes energiafogyasztása.

A jelentés szerint azok a hirdetések, amelyek megjelennek az egyes weboldalakon, sokszor szükségtelen fogyasztásra ösztönöznek, és olyan termékeket kínálnak számunkra, amelyekre egyáltalán nincs szükségünk. A Purpose Disruptors, egy iparági vezetők által alapított szervezet a közelmúltban kiszámolta, hogy Nagy-Britanniában a reklámkiadások 32 százalékkal növelték az ott élők éves szénlábnyomát 2022-ben – írta az euronews.com.

(fotó: Freepik)

ÍRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE


Kapcsolódó CIKKEK