Zöldmánia

Ezekkel a trükkökkel spórunk a mosásnál

Az energiatakarékosság a mosási programok kiválasztására is hatással van. Az árak emelkedése miatt sokan rövidebbre vették a rendszeresen használt mosási programot. Emellett vannak, akik a leggyakrabban kiválasztott mosási hőmérsékletet is csökkentették.

A többség hetente 2-4 alkalommal mos, mosószert havonta egyszer-kétszer vásárol, amelyre jellemzően 5–10 ezer forint közötti összeget költ. A válaszadók közel 60 százaléka tervezi kedvezőbb energiafelhasználású készülékre cserélni mosógépét, csaknem 10 százalék ezt akár már az idén, közel 20 százalékuk egy éven belül tenné meg ezt. Ezt az eredményt magyarázza, hogy a válaszadók mintegy felének 5 évnél idősebb mosógépe van, 26 százalék 3–5 év közötti készüléket használ, 17,9 százaléknak viszonylag új, 1–3 éves gépe van, miközben vadonatúj, egy év alatti berendezéssel 6,7 százalék büszkélkedhet – derült ki a Candy Hoover Hungary Kft. online kutatásából.

Az energiahatékonysági besorolás az új mosógép kiválasztásakor kardinális szempont, az ár után ez a legfontosabb kritérium a fogyasztók számára. Ezt követi az elérhető funkciók mennyisége, a programok száma és típusa. A márka a negyedik legfontosabbnak számít vásárláskor, de meghatározó a készülék mérete és a garanciaidő hossza is. Az energiaárak emelkedése a mosási szokásokon is nyomot hagyott. Ezt tükrözi, hogy a nyilatkozók 19,5 százaléka minden esetben rövidebbre vette a rendszeresen használt mosási programot, bár 45,6 százalékuk csak egyes ruhafajták esetén teszi ezt meg. A válaszadók csupán egyharmada nem foglalkozik ezzel, számukra az a lényeg, hogy a ruhák mindig tiszták legyenek.

Ugyanakkor a beállított hőmérséklettel is óvatosabbak lettünk. A leggyakrabban használt mosási hőfokot a megkérdezettek több mint 10 százaléka általánosan csökkentette, 59 százalékuk hetente 2-4 alkalommal mos, míg a válaszadók 25,7 százaléka arról számolt be, hogy naponta elindítja a gépet. Sőt, a válaszadók valamivel több mint 10 százaléka egy nap többször is elindítja a készüléket.

Mosószert a megkérdezettek több mint fele havonta egy-két alkalommal vásárol, 36,6 százalékuk negyedévente néhányszor, 10,5 százalék pedig félévente nagyobb tételben szerzi ezt be. Havi szinten a válaszadók 51,1 százaléka 5-10 ezer forintra teszi azt az összeget, amit mosószerre költött, több mint egyharmaduk 5 ezer forint alatt költ, míg 12 százalék 10–15 ezer forint között áldoz erre. Tizenötezer forintnál többet a megkérdezettek 2,7 százaléka hagy a boltokban.

A felmérésből kiderül, hogy új készülék vásárlásakor az okos, internetalapú funkciók egyelőre kevésbé hozzák lázba a megkérdezetteket. A kérdőívet kitöltők döntő többségének most sincs NFC- vagy wifikapcsolat a mosógépén. Bár közel 10 százalékuknak van, nem nagyon használja, 2,4 százalékuk csak alkalmanként kapcsolja be ezt, és csupán 1 százalék veszi igénybe minden mosásnál.

(fotó: Freepik)

ÍRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE


Kapcsolódó CIKKEK