Zöldmánia

Jönnek a zéró károsanyag-kibocsátású repülőgépek?

A brazil Embraer négy új repülőgép terveit mutatta be, a vállalat célja a légi közlekedés nettó zéró károsanyag-kibocsátásának elérése 2050-re.

A cég által tavaly elindított Energia-projekt a 19–30 utast szállító hibrid-elektromos és hidrogén-elektromos meghajtású tervekre fókuszál. A vállalat közlése szerint 50 éves műszaki szakértelmére, a légitársaságoktól érkező visszajelzésekre és a hajtóműgyártókkal közös tanulmányokra támaszkodva ez a két megközelítés látszik technikailag és gazdaságilag is megvalósíthatónak a nettó nulla kibocsátás eléréséhez.

Energia Hybrid munkanéven az Embraer tavaly egy kilencüléses változatot mutatott be, de ennek egy 19 és egy 30 üléses változatát is vizsgálja a gyártó. Ezek a hagyományos mellett hibrid-elektromos meghajtást használnának, és fenntartható üzemanyag (SAF) használata esetén 90 százalékos csökkenést is el lehetne elérni a szén-dioxid-kibocsátásban a mostani típusokhoz képest. A 19 és a 30 üléses változat törzsének hátsó részére szerelnék fel a hajtóműveket. A technológia a 2030-as évek elejére állna rendelkezésre.

Az Energia H2 munkanéven futó koncepció szintén 19 és 30 üléses változatban érkezhet, hidrogén-üzemanyagcellás meghajtással. Ezek hidrogén-elektromos meghajtásúak lennének, a szén-dioxid-kibocsátásuk nulla lenne, és szintén a géptörzs hátsó részére szerelt hajtóművekkel érkeznének. Ezek technológiai készültsége 2035-re várható.

Az Embraer álláspontja szerint az új meghajtási technológiákat először a kisebb repülőgépeken alkalmazzák majd – írta az airportal.hu.

ÍRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE


Kapcsolódó CIKKEK