Zöldmánia

Van még hová fejlődni az energiatudatosságban

A magyar vállalkozások fele tartja magát energiatudatosnak, kétharmada készít belső jelentést az energiafogyasztásról, ugyanakkor csupán 14 százalékuknak van fenntarthatósági cselekvési terve.

A vállalkozások 43 százalékát súlyosan érinti az energiaválság. A gáz ára a megkérdezett cégek mintegy felének legalább a háromszorosára nőtt, az áramár esetén pedig szintén hasonló emelkedésről számoltak be. A vállalkozások jellemzően a működési költségeik lefaragásával és az energiahatékonysági beruházások megvalósításával küzdenének az emelkedő energiaárakkal, elbocsátásokban vagy a tevékenységük végleges befejezésében nem gondolkodnak – derül ki a Makronóm Intézet legújabb kutatásából.

A felmérés eredményei alapján a vállalkozások csaknem felének legalább egy évre szóló, jellemzően fix árazású gáz- és áramszerződése van. Gázra a vállalkozások 45 százalékának van legalább egyéves szerződése, míg a villamos energiára 57 százalékuknak van ilyen, túlnyomó részt fix áron.
Azok a cégek, amelyek a meglévő szerződéseik érvényessége miatt nem kötöttek újat, várhatóan a következő hónapokban szembesülnek a megemelkedett energiaárakkal. Ennek megfelelően a következő évben is kiemelt szerepet kaphat az energiaintenzív ágazatokban tevékenykedő magyarországi mikro-, kis- és középvállalkozások támogatási programja.

A jelentős volumenű, már teljesült, illetve tervezett energetikai beruházások – egyebek között a napelem- és hőszivattyú-telepítések – miatt a következő időszakban energiahatékonysági javulás várható a vállalkozásoknál, ami tovább csökkentheti a gáz- és áramfogyasztási igényt.

A kutatás szerint a vállalkozások elsődleges megújuló energiaforrása a napenergia. A felmérésben részt vevők 53 százalékának van megújuló energiaforrása, amely jellemzően napenergiát jelent, ugyanakkor a megújuló energiát hasznosító vállalkozások több mint a fele a teljes energiafogyasztásának csak kevesebb mint a negyedét tudja ilyen módon biztosítani.

A vállalkozások már teljesült energiahatékonysági beruházásai között a legnépszerűbb az energiatakarékos izzók alkalmazása, az energiahatékony eszközvásárlás, a szigetelés és a napelemrendszer telepítése volt. A már befejezett ilyen beruházások értéke vállalatonként meghaladta a 10 millió forintot, de jellemzően nem érte el az adott vállalkozás éves beruházási ráfordításának ötödét. Az önerős beruházások mellett főként vissza nem térítendő forrásokra számítanak a vállalkozások az energetikai beruházások területén, míg a támogatott hitelek elérhetősége és a kamatfeltételek kedvező alakulásával kapcsolatban jóval szkeptikusabbak.

(MTI)

ÍRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE


Kapcsolódó CIKKEK