A dízelmotorokkal felszerelt hajók a világ legsúlyosabb környezetszennyezői közé tartoznak, ám már léteznek megoldások a károsanyag-kibocsátás csökkentésére.
A francia Grain de Sail cég, amely latin-amerikai babokból csokoládét és kávét állít elő, azt állítja, hogy megalkotta az első olyan modern vitorlás hajót, amelynél kiemelt figyelmet fordítottak a fenntarthatóságra. Például a speciálisan kialakított 50 tonnás raktér klímaberendezése nap- és szélenergiával működik.
A szél felhasználása a kibocsátás csökkentése érdekében egyre növekvő tendencia a vízi közlekedésben. Az Alizés tengeri szállítási vállalat egy mechanikus szárnyvitorlákkal felszerelt hibridhajót épít, míg az Airseas egy automatizált rendszert javasol, amelynek célja a hajó üzemanyag-fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának 40 százalékos csökkentése.
Bár az utasszállító hajóknak gyorsan kell haladniuk, nem támaszkodhatnak a szélre, a norvégiai Stavangerben egy olyan komp működik, amely búcsút int a fosszilis tüzelőanyagoknak. A Medstraum nevű elektromos vízi jármű a világ első 100 százalékban elektromos nagy sebességű komphajója. A fedélzet felett biztonságosan elhelyezett akkumulátorok két elektromos motort hajtanak és még tartalékként sem használnak fosszilis tüzelőanyagot. Az elektromos meghajtású kompok a jövő évi párizsi olimpián is komoly szerepet kapnak, négy ilyen is szállítja majd az utasokat.
A komp könnyedén képes egy másfél órás, több megállóból álló útvonalat teljesíteni Stavanger és a közeli szigetek között. Százötven utas szállítására alkalmas, és zajtalan, fenntartható utazást kínál. A hajó ugyanúgy menetrend szerint közlekedik, mint a dízelüzemű kompok – az akkumulátorok korlátozott töltöttsége nem tűnik problémának. A legénység szerint a vezetése ugyanolyan, mint a hagyományos kompoké, és a több mint 25 csomós sebességnek köszönhetően pontosan tartják a menetrendet.
Ez a technológia nagy segítséget jelent Norvégia egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásainak betartásában, amelyek alapján a jövőben minden kompnak zéró vagy alacsony károsanyag-kibocsátásúnak kell lennie. A Kolumbus tömegközlekedési vállalat, amely a Medstraum tulajdonosa, arra számít, hogy csak ezzel az egy hajóval évente 1500 tonnával csökkenthetik a károsanyag-kibocsátást, ami 60 buszénak felel meg – írta a hu.euronews.com.