Zöldmánia

Könnyebbé tennék az elektromos autózást

Egységes és átlátható áramvételezési szolgáltatást, az úgynevezett e-roamingot vezetnék be az elektromos kocsikat használók számára.

Az e-roaming keretében a végfelhasználó egy elektromobilitási szolgáltatóval (e-MSP) kötött szerződéssel úgy veheti igénybe az érintett szolgáltatást harmadik féltől, hogy azzal nem kell külön szerződéses viszonyba lépnie. Ezzel kiküszöbölhető a hazai e-mobilitási piac több olyan kényelmetlensége, amely az egymással átjárhatatlan rendszerek használatából adódik: például az ahány elektromobilitási szolgáltató, annyi előfizetés, illetve mobilalkalmazás, vagy az, hogy magasabb díjat kell fizetni eseti töltéskor.
Ráadásul az elektromos töltőállomások fizikai elhelyezkedését bemutató egységes adatbázis hiánya miatt a helyszíni azonosításkor pedig különböző RFID-kártyákra, tokenekre van szükség. A roamingrendszerben viszont a felhasználók egy alkalmazással könnyen megtalálhatják, valamint elérhetik a különböző töltőállomásokat, és enyhülhet az amiatti aggodalmuk, hogy egy adott töltéssel mekkora városokon kívüli utakra indulhatnak.

Az e-roaming a töltőberendezés-üzemeltetőknek és az elektromobilitási szolgáltatóknak is előnyt jelentene, mert lehetővé tenné, hogy egy harmadik féllel szerződött végfelhasználó az általuk üzemeltetett infrastruktúra-elemeken keresztül töltsön, illetve ügyfeleik földrajzi megkötés nélkül rajtuk keresztül vegyenek igénybe szolgáltatást.

Technológiai szempontból az e-roaming azt jelenti, hogy a piaci szereplők az egységes (szabványos) protokollok alkalmazásával könnyebben léphetnek partnerségre, az új belépők számára pedig már a beruházás előtt rendelkezésre állnak mindazon technikai/műszaki követelmények, amiknek meg kell felelniük. Na persze mielőtt elektromos kocsit veszünk, nem árt ha figyelünk erre a néhány dologra.

A KPMG összeszedte az e-roaming magyarországi bevezetéséhez javasolt lépéseket is. Ezek szerint indulásként meg kell határozni az e-roaming-szolgáltatás és -szolgáltató, valamint az e-roaming-platform és –platform-üzemeltető fogalmát, emellett kötelezővé kell tenni a roamingképesség biztosítását. Emellett ki kell alakítani egy központi regisztert, valamint annak üzemeltetőjét, amely egyedi azonosításra szolgáló kóddal láthatja el az elektromobilitási rendszer minden szereplőjét. A magyarországi jogszabályi környezetet hozzá szükséges igazítani az uniós elvárásokhoz, meg kell hozni a szükséges szakpolitikai döntést az alkalmazandó e-roaming-protokollal és e-roaminggal kapcsolatban – írta a vg.hu.

(fotó: Freepik)

ÍRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE


Kapcsolódó CIKKEK