Zöldmánia

Forma–1 – A profithajhászás megöli a környezetvédelmet

A Forma–1 karbonsemlegessé szeretne válni 2030-ra, ehhez képest az idei versenyprogramban az alábbi három szempontot biztos nem vették figyelembe: költséghatékonyság, környezetvédelem, a munkaerő kizsigerelések elkerülése.

Ha megvalósulnak az elképzelések, és huszonnégy futamból áll az idei versenynaptár, akkor az rengetegbe kerül majd a csapatoknak. Az utazási és szállítási költségek ugyanis tavalyhoz képest 40 százalékkal növekedtek, amiben az infláció, az erős dollár, az üzemanyagárak és a szállásköltségek is közrejátszanak. Pedig Sebastian Vettel annak idején megmutatta, hogyan lehet környezetvédő a Forma–1.

Stefano Domenicali, a Forma–1 elnök-vezérigazgatója korábban megígérte, hogy a versenynaptár összeállításánál igyekeznek úgy eljárni, hogy a csapatoknak ne kelljen keresztbe-kasul repkednie a világban, azaz spórolhassanak, emellett a száguldó cirkusz károsanyag-kibocsátása is csökkenjen. Ezzel szemben úgy tűnik, hogy igencsak költséges versenynaptárat sikerült összeállítani 2023-ra.

A szezon első öt futama között kéthetes szünetek lesznek, és ha Kínában nem lesz futam, és senki nem ugrik be a helyére, lesz egy négyhetes is. Ez azt jelenti, hogy a csapatok minden futam után visszarepülnek a főhadiszállásra, majd onnan ismét egy nagydíjra, ahelyett, hogy a következő futamra utaznának.

Ráadásul teljesen értelmetlen sorrendben jönnek a versenyek. Baku és Miami például egymást követi, azaz egyszer keletre kell utazni, majd vissza a gyárba, hogy aztán nyugatra reptethessék el az összes felszerelést. A spanyol és osztrák verseny közé beékelt kanadai futam pedig a legnagyobb pazarlás, amit csak el lehet képzelni. A szezon vége pedig igencsak feszes lesz: az Austin, Mexikó, Brazília hármas tripla hétvégeként követi egymást, ami nemcsak kimerítő a csapattagoknak, hanem logisztikailag is gondot okoz.

Mivel a szállítási költségek is beletartoznak a költségplafonba, mindenki igyekszik minél lejjebb szorítani azokat, így a felszerelés egy részét hajókon utaztatja. Ám mivel ez jóval több időt vesz igénybe, a csapatok több csomagot állítanak össze, és az olyan elemekből, mint a bokszutcai irányító központ, többet is útnak indítanak a különböző helyszínekre. A rekordhosszúságú versenynaptár miatt a legtöbb istállónak egy hatodik ilyen pakkot is össze kellett állítania, miközben korábban öttel teljesítették az évet.
Így elég nehezen elképzelhető, hogy 2030-ra a Forma–1 eléri a célját, és karbonsmeleges lesz, mivel az F1 vezetésének fontosabb a profit, mint a csapatok igényei vagy a környezetvédelmi törekvések.

Amennyiben ugyanis egy nagydíj eleget fizet, benyújthatja az igényét a futam időpontjával kapcsolatban, és erre általában sor is kerül. Ennek köszönhető, hogy az idén az utazás a főhadiszállásra visszautakat nem számítva 133 570 km-re jön ki helyszínről helyszínre, ami rekord – írta a rallycafe.hu.

ÍRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE


Kapcsolódó CIKKEK