Zöldmánia

Kiderült, meddig üzemelhetnek a dízel-teherautók

Belső égésű motorral felszerelt teherautókat 2035 után is regisztrálhatnak az Európai Unióban, függetlenül a személyautókra és a könnyű haszongépjárművekre vonatkozó tiltástól. A nehézgépjárművekre vonatkozó korlátozásra legkorábban 2040-ben kerülhet sor.

Egy uniós belső dokumentum szerint a 2029-ig tartó időszakra vonatkozó károsanyag-kibocsátási tervezetet jóváhagyják, de az ezt követő időszakra még nem határoztak meg pontos számokat.
Az Európai Bizottság javaslata három jelentési időszakot határoz meg: a 2030-tól 2034-ig, a 2035-től 2039-ig tartó és 2040-től indulót. Ezek szerint legkorábban 2040-re tűznék ki a 100 százalékos kibocsátáscsökkentési célt – vagyis 2040 lehet az a legkorábbi dátum, ami után csak zéró emissziós járműveket hozhatnak forgalomba az EU-ban, legyen szó bármilyen kategóriáról.

A belső égésű motorral szerelt személygépkocsik 2035-ös betiltása továbbra is indokolt a dokumentum szerint, hiszen így 2050-re csak zéró emissziós autók maradnak az utakon, amire szükség lesz a 2050-es karbonsemlegességi cél eléréséhez. Fedor Unterlohner, a Transport & Environment (T&E) környezetvédelmi szervezet teherszállításért felelős menedzsere bírálta a kiszivárgott dokumentumot: „A teherautók átlagos élettartama 18 év Európában, így az éghajlat szempontjából 2040 túl késő lenne a változáshoz.” A T&E azt kérte, hogy a 2035-ös határidő a nehézgépjárművekre is vonatkozzon.

Az iparági reakciók eltérnek a T&E fenti kritikájától. „A 2035-ös céldátum irreális lett volna a technológiák piaci érettsége és az átfutási időre vonatkozó követelmények miatt” – mondta a VDA német autóipari szövetség szóvivője. A szövetség emellett az akkumulátoros elektromos teherautók és a hidrogén üzemanyagcellás nehéz haszongépjárművek infrastruktúrájának gyorsabb bővítését is sürgette.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) rámutatott, hogy az Európai Bizottság számításai szerint 2040-re az újonnan forgalomba helyezett teherautóknak kevesebb mint a fele lesz kibocsátásmentes. Ugyanakkor az ACEA haszonjármű-gyártói egyetértenek abban, hogy 2040-re minden Európában értékesített haszonjárműnek zéró kibocsátásúnak szükséges lennie a 2050-es karbonsemlegességi cél eléréséhez – írta az autopro.hu.

(fotó: Freepik)

ÍRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE


Kapcsolódó CIKKEK