Zöldmánia

Holland példa segítheti az elektromos autózást

Hollandia az egyik legfejlettebb piac az elektromos autózásban a világon, ahol az újonnan eladott kocsik 30 százaléka villanyautó, néhány év múlva pedig 50 százalékos lesz ez az arány. Ezzel szemben Magyarországon az újautó-eladások 4-4 százaléka volt elektromos, illetve tölthető hibrid.

Hollandiában a töltők száma folyamatosan gyarapodik, de legalább ilyen fontos, hogy ott kormányzati beavatkozással sikerült elérni, hogy a szolgáltatók megegyezzenek arról, hogy az oszlopaikat egyszerűen – egy közös eszközzel, RFID-kártyával – bárki el tudja indítani.

Fontos az is, hogy amennyiben a politikusok 2030-re ki akarják vezetni a belső égésű motorral szerelt járműveket az újautó-piacról, minden negyedik-ötödik elektromos kocsira jutnia kell töltőnek, amivel a villamosenergia-hálózatnak is tartania kell a lépést. 2035-től Magyarországon sem lehet majd új, belső égésű motoros autókat forgalomba hozni, így azt is meg kell oldani, hogy 2028-ra Budapesten hatezer töltő legyen az utcákon.

Annak érdekében, hogy a hálózat bírja a terhelést, az ilyen méretű elektromos autóparkok kiszolgáláshoz olyan gyakorlati megoldások kellenek, mint az úgynevezett „okostöltés”, aminek a lehetővé tétele már kötelező Hollandiában.

Az autós egy alkalmazásban megadja, hogy mikorra akarja teljesen feltölteni az elektromos autóját, az algoritmus pedig kiszámolja ennek a legolcsóbb módját. Például azzal kalkulál, hogy éjjel 2-kor rendszerint bezuhan az áramár Hollandiában, mert ilyenkor jellemzően szeles az idő az Északi-tengeren, és csúcsra járnak a szélerőművek.

Magyarországon ez a biztos pont lehetne a déli időszak. A napos időben, az áramtermelési csúcsidőszakban töltőn lévő autók segíthetnek tehermentesíteni a villamosenergia-hálózatot – villanyautosok.hu.

(fotó: Freepik)

ÍRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE


Kapcsolódó CIKKEK