Zöldmánia

Jöhetnek a hidrogénhajtású kukásautók

A Duna-szigeten kezdték el tesztelni Bécs első hidrogénhajtású hulladékgyűjtő járművét. Az elektromoshoz képest kétszer akkora távot tud megtenni és gyorsabb a tankolása is.

Hogy az elektromos vagy a hidrogénhajtású gépjármű-e a jobb, erre a kérdésre az osztrák főváros a meglévő két elektromos kukásautó mellett egy hidrogénhajtású hulladékgyűjtő jármű tesztjét is megkezdte.

A kukáskocsi a Duna-szigetet járja, és a kommunális hulladék, valamint a sárga kukák ürítését végzik vele. A csupán prototípusként létező jármű egyik előnye, hogy a vezetőfülke alacsonyan van, így a sofőr jobban látja, hogy van-e gyalogos, biciklis az induló jármű előtt.

Különösen fontos szempont ez a Duna-szigeten, mivel az a bécsiek egyik kedvelt pihenőhelye, ahová sokan járnak sétálni, biciklizni, futni. A 85 kilowattórás akkumulátort menet közben két, egyenként 30 kilowattos üzemanyagcella tölti. Nemcsak a jármű meghajtása, de a hulladékgyűjtő edények kiürítése és a hulladék tömörítése is elektromosan zajlik.

A 17 tonna önsúlyú jármű 23 köbméternyi szemetet tud begyűjteni és körülbelül 160 kilométer a gyűjtőjárata hossza. Ezzel kétszer akkora területet tud ellátni, mint a Bécsi Köztisztasági Vállalat elektromos kukásautója és gyorsabb a tankolása is.

A tesztüzemet a Bécsi Műszaki Egyetem követi nyomon, hogy a végén eldönthessék, az elektromos vagy a hidrogénhajtású kukásautó praktikusabb-e a város számára. Vizsgálják a járművek és az akkumulátorok viselkedését különböző hőmérsékleteknél, eltérő különböző távok, illetve hulladéktípusok esetén.
Az osztrák főváros célja, hogy lehetőség szerint már 2030 előtt klímasemlegesre cserélje a város 3100 járműből álló járműparkját. Az alternatív hajtású járművekre váltás különösen a haszon- és nehézgépjárművek esetén jelent nagy kihívást.

ÍRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE


Kapcsolódó CIKKEK