A Readingi Egyetem kutatói szerint a repülőgépeket fenyegető turbulenciák a bolygó felmelegedésével párhuzamosan nőttek az elmúlt évtizedekben.
A kutatók a tisztaidős turbulenciát vizsgálták, amelyet a pilóták egyébként is nehezebben tudnak elkerülni. Az Atlanti-óceán északi és déli részén, valamint a Közel-Keleten egyaránt erősödik a turbulencia, de a kutatók egy forgalmas észak-atlanti útvonalon 55 százalékos növekedést is találtak 1979 és 2020 között. A növekedést elsősorban annak tulajdonítják, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása miatt felmelegedő levegő miatt a nagyobb magasságokban megváltozott a szél sebessége.
Paul Williams, a tanulmány légkörkutató szerzője szerint a felmérések már tíz éve is figyelmeztettek arra, hogy a klímaváltozás növeli a tisztaidős turbulenciákat, de most már arra is van bizonyíték, hogy mindez megkezdődött. A kutató szerint be kell ruháznunk a turbulencia előrejelzésére és érzékelésére képes fejlett rendszerekbe, hogy a következő évtizedekben a zordabb levegő ne jelentsen rázósabb repüléseket.
A professzor szerint a megnövekedett turbulencia oka a szél sebességében bekövetkező hirtelen változások a nyugatról kelet felé fújó, a földfelszín felett 8-10 méterrel száguldó erős szélrendszerben. A tisztaidős turbulencia veszélye, hogy a viharokból származó turbulenciával ellentétben ezt nem látják előre a radarok.
A Geophysical Research Letters című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a turbulenciák komoly pénzügyi teherrel is járnak, az Egyesült Államokban évente 150-500 millió dollárba kerül a károk javítása, ráadásul a környezeti hatás sem elhanyagolható. A pilóták a tervezettnél jóval több üzemanyagot kénytelenek elégetni, amíg átvészelik a turbulenciát – írta a qubit.hu.