A Panama-csatornán a szokatlanul nagy aszály miatt a helyi hatóságok korlátozták a nehéz rakományt szállító hajók átkelését.
A Panama-csatorna az Atlanti-óceán és a Csendes-óceán közötti kereskedelmi útvonal, amelyen a világkereskedelem több mint három százaléka halad keresztül. A napokban a hatóságok korlátozni kényszerültek a csatornát érintő kereskedelmet a jelentős aszály következtében. A korábban engedélyezetnél csak kisebb mélységhatárú és rakománykapacitású hajók kelhetnek át rajta. A szakértők szerint a korlátozások egész évben megmaradhatnak.
Mivel az új szabályok miatt a legnagyobb tengeri szállítóhajók nem használhatják a Panama-csatornát, növekszik a kereslet a kisebbekre, ami jelentős emelkedést okoz a szállítmányozás árában. Emellett az is növeli a szállítási költségeket, hogy a probléma miatt több hajónak más, hosszabb útvonalon kell haladnia. Emellett az is hátráltatja a tengeri szállítást, hogy megugrott az egyéb, nagyobb tartályhajók átlagos várakozási ideje.
Andreas Beckmann, a WWF közép- és kelet-európai vezetője szerint újabb válsággal néz szembe Európa is, mégpedig a vízhiánnyal. Arra figyelmeztetett a tavasszal, hogy az aszály nemcsak Spanyolországot és Görögországot, hanem a régiónkat is érinti.
Megjegyezte, hogy az előrejelzések szerint a csapadék mennyisége stabil marad éves szinten az érintett kelet- és közép-európai országokban, azonban drasztikusan változik az eloszlása. Több érkezik télen és kevesebb nyáron, ami áradásokhoz és aszályhoz vezet. Hozzátette: az emberi tevékenység kedvezőtlen hatásai nemcsak a klímaváltozásban mutatkoznak meg, nagyon rosszul érintik a biodiverzitást is.
A Grazi Műszaki Egyetem kutatása szerint 2018 óta tapasztalható aszály Európa több területén. Az EU Közös Kutatóközpontjának jelentése alapján, mivel télen több országban volt csapadékhiány, a tavaly jelentősen megcsappanó vízkészletek sok helyen nem álltak helyre. Például Észak-Olaszországban, valamint Franciaország és Spanyolország egyes vidékein az idén is aggodalomra adott okot a vízhelyzet – írta a haszon.hu.
(fotó: Freepik)