Német környezetvédők az egészségkárosító hatására hivatkozva lobbiznak a kétütemű Trabantok városi kitiltásáért.
Elege lett egy német környezetvédő szervezetnek abból, hogy a Trabantok büdösek, ráadásul a kétüteműek az aktuális kibocsátási normákat sem képesek teljesíteni, emiatt azért lobbiznak, hogy örökre tiltsák ki őket a belvárosokból. Bár a belső kerületekben jelenleg is csak a veterán, H rendszámos Trabantok hajthatnak be, a Deutsche Umwelthilfe ezeket is a roncstelepre száműzné.
Németországban jelenleg 40 ezer kétütemű Trabantnak van forgalmi engedélye, hétezerrel többnek, mint tíz éve, és a kocsi kultusza Magyarországon is folyamatosan nő. Amit évekkel ezelőtt betoltak a diófa alá szétrohadni, azt most sorban csiszolják, hegesztik, újítják fel nálunk is. A kétütemű Trabantok átalakítása – akár egy négyütemű motorcserével – sem jelent megoldást, mivel muzeális értékről van szó, amit eredeti állapotában kellene megőrizni.
Olyan kevés van belőlük, hogy arra a néhány kétütemű darabra már csak kihalásos alapon is vigyázni kell. Sehonnan nem szabad kitiltani őket. Miért lenne probléma, hogy egy oldtimer show-ra kipöfög vele valaki évente kétszer, hogy megmutassa, aztán hazamegy? – vetette fel Vadász Zsolt, aki négyütemű modelljével már nyolcszor járta meg Afrikát, átutazta vele Ázsiát és Európa majd minden országát. Annyira szereti, hogy napi szinten használja, négy darabja is van. – Az egész Trabant-kultuszban épp az újrahasznosítás gondolata fogott meg, hiszen duroplasztból, műanyag hulladékokból készült. Az autó egész lénye a spórolásról szól, hogy az utazás a legkisebb költségvetésű, a lehető leggazdaságosabb legyen és a legkevésbé terhelje a környezetet.
Magyarországon nincs tervben a Trabanttal vagy a károsanyag-kibocsátással kapcsolatban újabb intézkedés kiadása – mondta a Blikknek a Magyar Autóklub jogásza, dr. Kovács Kázmér, hangsúlyozva, a négyütemű motoroknál nem lát problémát, a gyártási időszaka vége felé már az összes Trabant így készült. – Nyugat-Európa egyes városaiban nem elégszenek meg annyival, hogy négyütemű az autó, már az úgynevezett Euro 5-ös vagy Euro 6-os kategóriát kívánják meg, az ezt igazoló matricát el kell helyezni a gépkocsin. Ez azt mutatja, hogy károsanyag-kibocsátás szempontjából megfelelő kategóriába sorolt a jármű, és ha ez nincs a szélvédőn, egyszerűen nem hajthat be a városba, vagy csak a bírság kockáztatásával, amit ugyanúgy fizetni kell, mintha valaki itthon megszegte volna a KRESZ-t.
(blikk.hu, fotó: Wikipedia)