A svéd fővárosban betiltják a benzines és dízelautók használatát a városközpontban.
Az új szabályok 2024. december 31-én lépnek életbe. „Stockholmban mindenki számára lehetővé kell tenni, hogy a levegőt mindenféle betegség nélkül lélegezze be” – mondta Lars Strömgren közlekedésért felelős alpolgármester, aki olyan várost képzel el, ahol szabadtéri ülőhelyek állnak rendelkezésre, és sok hely van a gyalogláshoz és a kerékpározáshoz. Ez az első alkalom, hogy az országban ilyen szigorú környezetvédelmi szabályokat vezetnek be a járművekre.
A gépjárművek kitiltása 20 háztömbre terjed ki Stockholm belvárosában, beleértve a Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan és Sveavägen utcákat. Strömgren szerint ezek azok a területek, ahol a járművek többnyire kiszállításokat végeznek. Az elektromos járművekre való átállással a kiszállítások nemcsak fenntarthatóbbak, hanem csendesebbek is lesznek – vagyis éjjel-nappal végezhetők – tette hozzá.
Ha a tilalom hatályba lép, csak elektromos és alacsony károsanyag-kibocsátású gázüzemű járművek közlekedhetnek majd a zónában. A plug-in hibrid nehéz tehergépjárműveket is engedélyezik. A tilalom nem vonatkozik a vészhelyzeti és a mozgáskorlátozottak számára kiadott engedélyt kapott járművekre.
Eredetileg az óvárosban is bevezették volna a tilalmat, de ezt a tervet elvetették. Ehelyett a terület nagyrészt gyalogos „városi környezetvédelmi zóna” lesz, ahol 130 parkolóhelyet szüntetnek meg, hogy helyet csináljanak a gyaloglásnak és a kerékpározásnak.
A svéd Zöld Párt (Miljöpartiet) 2030-ra egy kibocsátásmentes stockholmi belvárost tervez. Ez magában foglalja környezetvédelmi zónák bevezetését a járművek ellenőrzésével a rossz minőségű területeken, az autók kitiltását bizonyos területeken és egyes napokon, valamint a teljes autóforgalom 30 százalékos csökkentését 2030-ig.
A város állítása szerint évente ezer stockholmi hal meg idő előtt a légszennyezés miatt – ezt a számot szeretnék csökkenteni az új intézkedésekkel. Tavaly Strömgren kétmilliárd eurós támogatást jelentett be a stockholmi gyalogos-, kerékpáros- és tömegközlekedési infrastruktúra fejlesztésére – írta az euronews.com.
(fotó: Freepik)