Az e-üzemanyagok ötször jobban szennyeznék a környezetet, mint az elektromos autók, ha az uniós szabályok enyhülnének.
A szintetikus üzemanyagokat a hagyományos benzin és a dízel zöldalternatívájaként hirdetik, amely lehetővé teszi, hogy a belső égésű járművek évekig az utakon maradjanak. A Porsche szerint ez a technológia majdnem olyan zöld lehet, mint az elektromos áram, csakhogy ez az ökológiai előny egyre inkább csökken. Ahhoz, hogy az e-üzemanyagok a lehető legzöldebbek legyenek, az előállításuk és a forgalmazásuk során keletkező kibocsátások ellensúlyozására elkülönített szén-dioxidból kell előállítani azokat. Az olajlobbi azonban továbbra is küzd az Európai Unió ökológiai követelményeinek enyhítéséért.
A jelenlegi uniós szabályok szerint csak olyan e-üzemanyagokat kínálhatnak a lakosság számára, amelyek 100 százalékban szén-dioxid-semlegesek. Az olajipar azonban enyhíteni szeretné ezt a szabályt. A Transport & Environment európai agytröszt szerint, ha az iparág át tudja vinni az akaratát, akkor az e-üzemanyagok ötször több szén-dioxidot bocsátanak majd ki, mint az elektromos járművek.
Az olajipar olyan szabályokat szorgalmaz, amelyek lehetővé tennék, hogy az e-üzemanyagok 70 százalékkal tisztábbak legyenek, mint a benzin és a dízel. Ha ezt a törvény elfogadják, akkor az e-üzemanyaggal működő járművek 2035-ben kilométerenként 61 gramm szén-dioxid-egyenértéket bocsátanának ki. Ehhez képest egy teljesen elektromos jármű, amely 2035-ben az átlagos európai hálózatból származó villamos energiával működik, kilométerenként mindössze 13 grammot bocsátana ki.
A szén-dioxid mellett a szintetikus üzemanyagokat égető járművek a rákkeltő nitrogén-oxid formájában is szennyezik a levegőt, sőt, ugyanannyi veszélyes részecskét, szén-monoxidot és ammóniát is kibocsátanak, mint a fosszilis üzemanyaggal működő motorok.
Ezért, miközben az EU visszajelzéseket vár az e-üzemanyagokra vonatkozó szabályozással kapcsolatban, a Transport & Environment felszólítja az uniót, hogy tartsa fenn a szigorú karbonsemlegességi szabályokat. Továbbá azt mondja, hogy a szintetikus üzemanyag nem tekinthető kibocsátásmentesnek, mivel a szén-dioxidon kívül más szennyezőanyagokat is kibocsát – írta az ngreport.com.
(fotó: Freepik)